HISTORIE

HOME > VERENIGING > HISTORIE

Algemene informatie

De oorsprong van S.V. Nippon Waubach begon in 1978, met de initiatiefnemers van het eerste uur en de eerste bestuursleden: Jan Pijls (tevens judoleraar), Jo Martens en Leo Ringens. Zij werden gesteund door wijlen wethouder Jan Terpstra.

Start judo lessen

Jan Pijls startte zijn eerste judolessen met een groep van twintig kinderen op de woensdag in Sporthal ter Waerden, waar een deel van de zaal werd gehuurd. Al snel kreeg hij ondersteuning van Theo Dassen als zijn assistent.

Verhuizing naar basisschool An d'r Put

Sinds de oprichting zette de groei van S.V. Nippon snel door en er werd ook een groep voor volwassenen gestart. Inmiddels was het ledenaantal in 1981 tot 80 gegroeid en verhuisde ook de judomat naar de basisschool An d’r Put.

Start Jiu-Jitsu lessen

De verhuizing naar basisschool An d’r Put was ook het moment waarop gestart werd met het geven van Jiu-Jitsu lessen voor mannen en vrouwen. In één klap werd de vereniging veertig leden rijker, en was het ledenaantal 120.

Onze eigen Dojo!

In 1984 kwam een enorme kans om een eigen judo accomodatie – in Japans aangeduid met dojo – te kunnen betrekken. Deze dojo is met toestemming van de gemeente in eigen beheer naast de Sporthal Ter Waerden gebouwd.

Bloeiperiode S.V. Nippon Waubach

In de nieuwe accomodatie was voldoende ruimte om judo, jiu-jitsu en ook fitness lessen te geven. In deze bloeiperiode kende S.V. Nippon 130 judo/ jiu-jitsu- en ruim 100 fitnessleden. In dezelfde periode behaalden de eerste leden hun zwarte band.

(Inter)nationale wedstrijdresultaten Fred Pijls

Fred Pijls studeerde in deze periode aan de officiersopleiding van de Koninklijke Militaire Academie en behaalde als lid van de militaire judoselectie internationale en nationale wedstrijd- resultaten. Inmiddels was er ook een nieuw bestuur.

Dojo verwoest door brand- en waterschade

In 1989 vond er een groot drama plaats! Een heftige brand en veel waterschade verwoestte de sporthal en ook de judo accomodatie. De gemeente besloot om de bestaande sporthal af te breken en een nieuwe te bouwen incl. dojo voor S.V. Nippon.

Nieuwe dojo met vaste judomat

In 1992 was het dan zover, S.V. Nippon kon intrekken in een splinternieuwe judo accomodatie met een vaste judomat! Tot die tijd moest de judomat gelegd en opgeruimd worden, maar nu kon de judomat tot ieders blijdschap blijven liggen.

Nieuwe judo leraren

Eigen leden zoals Charles Smeets, Ronald Römkens en Roy Duijkers behaalden een judo lerarendiploma en startten met het geven van judoles. Fred Pijls behaalde de hoogste judoleraren licentie om ook zwarte band examens te mogen afnemen.

25-jarig jubileum

In 2003 was het 25-jarig jublieum en kreeg Jan Pijls een koninklijke onderscheiding uit handen van de burgemeester. Een grote eer en welverdiend na al die Jaren van judoles geven aan ontelbare kinderen en volwassenen.

Nieuwe judo- & jiu-jitsu leraren

In de periode van 2012 tot nu hebben ook Marcel Scholtz en Rik Reijnders achtereenvolgens hun jeugdjudo leiders- en judoleraren diploma behaald. Jack Maka behaalde zijn jiu-jitsu lerarendiploma en geeft samen met Jan Pijls les.

Fred Pijls behaalt zesde dan judo

Fred Pijls behaalde eind 2015 zijn grootmeestergraad zesde dan judo, de rood-wit geblokte band. Daarmee is S.V. Nippon Waubach één van de selecte judoscholen in Limburg met een judo grootmeester als hoofdtrainer.

Theo Dassen benoemd tot erelid

In 2017 nam Theo Dassen afscheid vanwege privé omstandigheden. Hij werd vervolgens benoemd tot erelid van de vereniging. Theo was reeds sinds de oprichting nauw betrokken bij de vereniging als trainer en lid.

40-jarig jublieum

In 2018 vierde S.V. Nippon Waubach haar veertigjarig jublieum. Dit jubileum werd feestelijk gevierd met alle leden en oud-leden tijdens een gezellig avondje bowlen en steengrillen bij Hoeve de Aar in Heerlen.

Marcel Scholtz benoemd tot secretaris

In 2019 vond er een wisseling van de wacht plaats en werd Marcel Scholtz na een tijdje de functie als waarnemend secretaris bekleed te hebben, de nieuwe secretaris van het bestuur.

Sander Starmans benoemd tot secretaris

Sander Starmans is tijdens de ledenvergadering officieel benoemd tot nieuwe secretaris.

Still going strong!

Nu in 2023 is S.V. Nippon Waubach, na meer dan veertig jaar, nog steeds een bloeiende vereniging waar ruim 130 leden de judo en jiu-jitsu sport met heel veel plezier beleven onder leiding van een bevlogen trainerscorps.

Algemene informatie

Verhuizing naar basisschool An d'r Put

Onze eigen Dojo!

Bloeiperiode S.V. Nippon Waubach

(Inter)nationale wedstrijdresultaten Fred Pijls

Fred Pijls studeerde in deze periode aan de officiersopleiding van de Koninklijke Militaire Academie en behaalde als lid van de militaire judoselectie internationale en nationale wedstrijdresultaten. Inmiddels was er ook een nieuw bestuur.

Dojo verwoest door brand- en waterschade

Nieuwe dojo met vaste judomat