KLEDING

HOME > INFORMATIE > KLEDING

Algemene informatie

Een judopak, ook wel Judo-gi genoemd, is anders dan een karatepak of taekwandopak. Een judopak is namelijk wat stugger en dikker dan pakken van andere vechtsporten. doordat je bij judo vaak de tegenstander vastgrijpt of andersom. Een pak moet dan niet scheuren: het moet enorm veel kunnen weerstaan. Daar staat tegenover dat zo’n judogi ook flexibel moet zijn.

Onderdelen van een judogi

Voor judo heb je enkel een judopak nodig. Zo’n pak bestaat uit drie verschillende onderdelen: de judobroek, de judojas en de judoband. Naast deze drie dingen kun je er nog een rashguard onderaan doen: dit is een soort t-shirt dat je onder je judojas aandoet, om rash te voorkomen door het schuren van een judopak.

Kleur

Wat betreft de kleur van een judopak is er weinig keuze: wit of blauw. Vaak is het de gewoonte om tijdens de training een witte judogi te dragen. Tijdens een judowedstrijd is dit echter een ander verhaal: vooral bij belangrijke wedstrijden wordt een witte of blauwe judogi vereist. Vaak voldoet een witte judogi, maar soms moet je een blauw judopak dragen, zodat er een beter onderscheid is tussen jou en de tegenstander.

IJF approved

Voor wedstrijden met een hogere status, zoals EK’s, WK’s en andere belangrijke internationale competities, worden door de International Judo Federation (IJF) speciale eisen gesteld aan judopakken. Sommige producenten houden met deze Eisen rekening. Deze producten krijgen dan het label ‘IJF approved’. Deze IJF approved judopakken zijn meestal van hoge kwaliteit.

Materiaal van een judogi

Qua materiaal zijn er twee soorten in de judowereld: katoen en polyester. Het materiaal waarvan een judopak gemaakt is, zegt veel over de kwaliteit van een pak. Zo bestaan er pakken die gemaakt zijn van zwaarder materiaal, zoals gewafeld katoen, maar zijn er ook pakken die gemaakt zijn van een combinatie van katoen en polyester.

Judobanden

Een belangrijk onderdeel van een judopak is de judoband. Een judoband is veelal gemaakt van katoen en komt voor in verschillende kleuren. Als beginner heb je een witte band. Naarmate je echter langer judo beoefent zul je rangen omhoog klimmen en dus ook van kleuren wisselen. Zo’n rang of kleur heet een Kyu.

Algemene informatie

Onderdelen van een judogi